japannovember2019.reismee.nl

Elke keer weer anders

Tokyo, vrijdag 8 november

Zo langzamerhand horen wij tot de categorie (meer) ervaren (wereld)reizigers. Diploma’s reiken ze daar overigens niet voor uit. Vannacht kon ik na een etmaal reizen door de vermoeidheid de slaap niet vatten. Pessimistische gedachten speelden door mijn hoofd. Waarom moeten we toch elke keer weer zo’n reis naar een onbekend land aan de andere kant van de aardbol maken? Redden we het allemaal wel in een vreemd land? Hebben mensen die liever thuis blijven misschien toch gelijk? Kunnen we de volgende keer niet beter in ons eigen land of in ieder geval in Europa blijven?

Na een dag echt op pad in Tokyo zijn deze zwartgallige denkbeelden allang weer verdwenen. We hebben een geweldige eerste dag in Tokyo gehad. Voor ons gevoel, zoals Ingrid zei: het was een relaxte dag. Anderen zullen daar waarschijnlijk anders over denken. We zijn klaar voor een hopelijk mooie reis door Japan.

Wat vinden wij dan een relaxte dag?

We begonnen vanmorgen met een culturele onderdompeling in het Tokyo National Museum. Daar is een galerij van twee verdiepingen speciaal ingericht om in vogelvlucht een beeld te geven van de cultuur(geschiedenis) van Japan. Twee uur lang genoten. Daarna hebben we vanuit het museum een wandeling gemaakt door de wat oudere wijk Yanesen van Tokyo. We konden ons daar nauwelijks voorstellen dat we in de grootste metropool ter wereld rondliepen. Het deed heel vaak dorps aan met veel smalle straatjes. Ook nog veel redelijk autenthieke huizen gezien en niet te vergeten een deel van de wijk staat vol met tempeltjes bij graven. De mooiste was ongetwijfeld de redelijk onbekende Enju-ji. Bijna geen toerist gezien tijdens deze wandeling. We eindigden na een lunch in een autenthiek park in vestzak-formaat: Sudo-koen. Echt Japans.

Laat in de middag hebben we het andere uiterste meegemaakt vlakbij ons hotel in de wijk Asakusa. Daar ligt de Sensu-ji. Dat is inderdaad een prachtige tempel, maar je loopt bijna over de hoofden van de mensen. Vlakbij ligt de Sumida river. Vandaar heb je een geweldig uitzicht op de 643 meter hoge Sky Tree. Tenslotte zijn we naar het observatiedek van de Sky Tree gegaan op 345 meter hoogte. Een indrukwekkend uitzicht over de immens grote stad met alle avondlichtjes. Duidelijk: een relaxte dag, maar een om niet te vergeten.

Zoals jullie van me gewend zijn, volgen er ook foto’s. Dat gaat me vanavond, vrees ik, niet meer lukken. Ik heb er genoeg. Ook een aantal gemaakt onder lastiger (licht)omstandigheden met mijn lichtgewicht tripod tijdens en na zonsondergang. Dat is even wennen voor me, want daar heb ik nog niet al teveel ervaring mee.

Reacties

Reacties

Paul

Zo, de kop is eraf! Jullie eerste dag is welbesteed, zo te lezen. Vannacht zul je vast en zeker beter slapen : )

Margot

Lieve Ingrid en Gerard,
Dat was even een "zure appel"waar jullie doorheen moesten....Oververmoeidheid kan lelijk de kop op steken...
Maar het heeft al snel een goede wending genomen las ik. Fijn !
Jullie hebben al 2 kanten bekeken. Ben erg benieuwd naar de foto' s...
Heel veel mooie en goede momenten samen. Liefs Margot

Tanja

Lieve Ingrid en Gerard, vervelend dat je even met zulke gedachten hebt gekampt, het is ook weer flink omschakelen en als je dan eenmaal wakker ligt dan wordt het alleen maar erger. Maar gelukkig nu toch nog snel de knop om en lekker genoten van een leuke eerste dag. Ben weer benieuwd naar de foto's!
Liefs,
Tanja

Adil

mooi verhaaltje over Japan

Kees Smetsers

Jullie horen echt wel bij de categorie wereldreizigers. Ik heb bewondering voor jullie avontuurlijke geest. Daar kan ik nog veel van leren. Zelf keer ik meestal terug op de paden, waar ik ooit al een keer gelopen heb, omdat het daar zo mooi was/is, Geniet maar van al het moois om jullie heen en van elkaar. Fijn dat ik op jullie schouder mag zitten...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!