japannovember2019.reismee.nl

Dagtrip naar Nikko

10 november

Bij aankomst in Japan hadden we al een stukje vanaf het vliegveld naar Tokyo gereisd met de Japanse hogesnelheidstreinen, waaronder de zogenaamde Shinkansen. Vandaag hebben we echt een flinke trip met de Shinkansen naar Nikko gemaakt. Zeker ook voor buitenlanders een zeer aantrekkelijk vervoermiddel. Buitenlanders kunnen de JapanRail-pass kopen voor maximaal drie weken en daarmee op alle JR-lijnen verder onbeperkt gratis reizen, dus ook op regionale of lokale trajecten. Dat is ongeveer 80% van het hele spoorwegennetwerk. De rest is eigendom van andere particuliere maatschappijen. Uiteraard zijn wij in het bezit van de JR-pas.

Tokyo is de ideale uitvalsbasis voor dagtrips naar bezienswaardige plaatsen in de omgeving. Nikko staat op nummer een in dat rijtje en niet voor niets! Het leven bestaat uit keuzes maken en dat geldt ook voor zoiets basaals als een acceptabel plan voor een bezoek aan Nikko. Onmogelijk om alles op een dag te doen wat je daar zou willen. De belangrijkste reden om naar Nikko te gaan is toch echt een bezoek aan het tempelcomplex Toshu-gu. Dat is veel groter dan we hadden verwacht. Niet geheel onbelangrijk was onze conclusie dat we in Azie nog niet zulke fraaie tempels hebben gezien. Ze hadden elk voor zich iets unieks. Dat geldt vooral voor de verscheidenheid van de decoraties. Oorspronkelijk waren we van plan om maandag naar Nikko te gaan, maar de mindere weersvoorspelling maakte dat we voor de zondag kozen. Nadeel: op deze vrije zondag was het er natuurlijk drukker. Daar is nog een extra reden voor: in Tokyo moet de herfst nog echt beginnen, maar Nikko ligt in de bergen en daar is het al volop herfst en de Jappaners zijn nu eenmaal gek op de herfstkleuren.

De Toshu-gu behoort tot het werelderfgoed van Unesco. Het omvat een prachtig gedecoreerd aantal heiligdommen (vaak graftombes) gelegen in een prachtige natuurlijke omgeving met immense cederbomen. Het complex is al in de 9e eeuw ontstaan. Oorspronkelijk was het een boeddhistisch klooster. Vanaf de 16e eeuw is het complex gegroeid in de periode dat Nikko in Japan steeds belangrijker werd.

Veel tijd voor een bezoek aan andere bezienswaardigheden dan de Toshu-gu hadden we dus niet. Geen probleem, want alleen dit tempelcomplex rechtvaardigde al een bezoek aan Nikko. Op weg van het station naar Toshu-gu kwamen we nog wel langs de zeer fotogenieke brug Shin-kyo. Verder hebben we nog wel wat meegepikt van de kleinere tempel Rinno-ji.

Marianne

Volgens mij weten jullie inmiddels weer waarom een lange reis de moeite waard is ;-)

Margot

Lieve Ingrid en Gerard,
Jouw verhaal sloot aan bij de app dat ik gisteren ontving. De foto die je me stuurde heb ik gezien, kort daarna werd die verwijderd...?
NU jullie ervaring daar. Ik begrijp dat de tempels buitengewoon de moeite waard waren , maar ook de herfstkleuren !Daarbij nog een mooie en fijne reis ! Heerlijk denk ik.Liefs , Margot.
Ik ga nu eerst de foto's bekijken...

Kees Smetsers

Dankjewel voor dit mooie verhaal...