japannovember2019.reismee.nl

Kanazawa

Zondag 17 en maandag 18 november

Ons reisplan hebben we dus in verband met de voorspelde regen op maandag in Kanazawa wat aangepast. Vanaf maandagmiddag kan er 40 mm regen vallen. Dus direct door naar Kanazawa om daar ook de zondagmiddag nog te kunnen benutten. De stop in Ogimachi vervalt dus. Daar stopte de bus overigens nog 10 minuten (!) en konden we nog een glimp opvangen van dat dorp.

Kanazawa is een overzichtelijke stad. Veel moderne bouw, inclusief het pas vijf jaar oude stationsgebouw. Daarnaast is er ook de nodige cultuur aanwezig, want de stad heeft in de loop van de tijd een belangrijke rol gespeeld in Japan. Naast Kyoto is Kanazawa daardoor de tweede belangrijke stad die in WO II gespaard is gebleven voor bombardementen.

De uit cultureel oogpunt bezienswaardige plekken liggen allemaal dichtbij elkaar.

Al in 1599 is de Oyama Shrine gebouwd, maar is later verplaatst naar zijn huidige locatie. Bijzonder aan deze Shrine is ongebruikelijke toegangspoort, die door een Nederlandse architect is ontworpen. De onderkant is in Aziatische stijl en de bovenkant heeft een Europese uitstraling.

Vanuit de Oyama kom je in een kleine tuin, Gyokuseninmare garden. Daarachter ligt Kanazawa Castle, dat in zijn huidige vorm uit eind 19e eeuw dateert. Tenslotte kom je dan in de trekpleister van Kanazawa, Kenrokuen garden, die tot de mooiste drie tuinen in Japan wordt gerekend. Deze tuinen hoorden bij Kanazawa Castle. Kenrokuen is aangelegd in de tweede helft van de 19e eeuw. De tuin is aangelegd volgens de Chinese ‘voorschriften’: ruimtelijkheid, afzondering, door mensenhanden gemaakt, klassiek, overvloedige aanwezigheid van water en fraaie uitzichten. Inderdaad vind je al deze kenmerken in deze tuin. Zoals je kunt voorspellen, hebben we de meeste tijd in Kenrokuen doorgebracht. Zondagmiddag was het er uiteraard erg druk; minder geschikt dus ook voor foto’s. Maar zelfs op een gewone maandagmorgen is het er al om 9 uur redelijk druk. We hebben het dan niet over buitenlandse toeristen, want die vormen hooguit 10% van de bezoekers. Wel veel Japanse groepen met een gids. Japanners zijn nu eenmaal dol op dit soort tuinen en zeker in dit jaargetijde. Voor de voorspelde regen vanaf 2 uur, gingen we naar ons hotel. Daar constateren we nu dat het pas om half 5 ging regenen......

Morgen gaan we met onze JP-railpass verder naar het zuiden van Japan.

Margot

Lieve Ingrid en Gerard,
Jullie zijn denk ik goede "planners"en ik geef je gelijk. In de regen lopen is nooit leuk,bovendien het is altijd minder sfeervol ...Maar jullie hebben toch weer veel mooie dingen gezien en ik lees dat het genieten is ! Jullie merken ook dat de eigen bevolking trots is op hun cultuur !! Heel mooi.
Lieve Ingrid en Gerard ,blijf genieten , veel lieve groeten , Margot

Paul

Mooi dat jullie de regen zijn voor gebleven, al hadden jullie nog langer van de tuinen kunnen genieten. De foto's zijn weer adembenemend; wat een kleuren!

Michel

Beste Gerard en Ingrid,
Echt heel mooie foto's van Kanazawa: prachtige plek lijkt mij.
Groetjes, Michel

Kees Smetsers

Het weer laat zich niet voorspellen...
Hahaha...