japannovember2019.reismee.nl

Hiroshima

Woensdag 20 november

Bij Hiroshima gaat ieders gedachte uiteraard terug naar het gebruik van de eerste atoombom in oorlogstijd. Om Japan tot capitulatie te dwingen, gooide de VS om op 6 augustus 1945 een atoombom op Hirsohima. Drie dagen later volgde een atoombom op Nagasaki, waarna uiteindelijk de keizer van Japan capituleerde.

De gevolgen van het gebruik van een atoombom waren desastreus: 350.000 doden direct ten gevolge van de bomaanslag en nog eens 130.000 doden ten gevolge van de blootstelling aan radioactieve straling en andere oorzaken. Veel overlevenden hebben later de gevolgen ondervonden door vooral kanker.

In Hiroshima is als nagedachtenis aan deze ramp het Peace Memorial Park aangelegd. Dit park is aangelegd achter de Atomic Bombe Dome. Dit zijn de overblijfselen na het bombardement van een gebouw dat in 1915 is gebouwd. Vlakbij staat het Children’s Peace Monument. Bij dit monument komen hele groepen schoolkinderen de slachtoffers herdenken en brengen dan door hen vervaaardige slingers mee (zie foto’s). Indrukwekkend was het bezoek aan het druk bezochte Hiroshima Peace Memorial Museum. De indruk die dit op ons heeft gemaakt is te vergelijken met het bezoek aan de Killing Fields enkele jaren geleden in Cambodja. Wat is erger: gruwelijke martelpraktijken met de dood tot gevolg of een alles vernietigende atoombom?

Moeilijk hierna na over te schakelen naar de andere bezigheden vandaag. Daarbij valt de ‘teleurstelling’ die we vandaag hadden in het niet. We hadden vanmiddag naar het eiland Miyajima willen gaan. Daar ligt een van Japans meest geliefde bezienswaardigheden: de torri van Itsukushima-jinja. De torri staat in een zeearm. Bij eb kun je er naartoe lopen, maar bij vloed lijkt het alsof hij drijft. Helaas, op dit moment vindt er onderhoud plaats aan de torri die veel te lijden heeft van het zoute water. Daardoor is hij volledig ingepakt in folie. Geen aantrekkelijk gezicht.

Als alternatief hebben we vanmiddag een mooie tuin in Hiroshima bezocht, de Shukkei-en. Wederom een tuin aangelegd volgens de al eerder genoemde Chinese principes.

Onze lunch bestond vandaag uit een typisch gerecht uit Hiroshima, de okonomiyaki. Dit gerecht bestaat uit een soort pannenkoek met daarop kool, lenteuitjes, een ei, mie en verder (naar smaak) garnalen, calamaris en vlees. De plek om dit te eten is Okonomi-mura. Een onooglijke plek. De entree is in een parkeergarage, waar je een trap op moet. Daar vind je dan op drie verdiepingen meer dan 25 stalletjes, die nagenoeg allemaal op dezelfde wijze de okonomiyaki bereiden op een grote grillplaat vlak voor je neus. Heerlijk!

Morgen naar Kyoto, het culturele centrum van Japan. Daar blijven we tot volgende week donderdag.

Kees Smetsers

Achter elke teleurstelling schuilt de verrassing van een mooi moment...

Margot

Lieve Ingrid en Gerard,
Wat was ik benieuwd naar jullie reacties na het bezoek aan Hiroshima .....Ik heb je verhaal met belangstelling gelezen.....Ik weet nog dat ik als kind van ̣̣9 jaar hoorde van die atoombom...Vreselijk gewoon, maar het waren wèl onze vijanden en zo beleefden we het ook toen.....
Nu zijn jullie er geweest. Je beschrijft het goed dat de herdenkingen nog elke dag door gaan. En dat is gewoon heel goed...Nooit meer zoiets..
Daarna hebben jullie nog een mooie tuin bekeken, heel goed denk ik.
Geniet nog maar volop , morgen ga ik de foto's bekijken!! Lieve groeten , Margot

Mieke

Jullie hadden desondanks toch naar Miyajima moeten gaan: er staan de mooiste tempels, er zijn schitterende wandelingen te maken langs klaterende beekjes wn langs het water... Ik had er wel een week willen blijven, zo mooi.