japannovember2019.reismee.nl

Het kan nog mooier: Kyoto

Vrijdag 22 november

Nou begrijpen we pas echt waarom Kyoto de drukst bezochte plek van Japan is. We hebben al veel moois gezien in Japan, maar het kan altijd nog mooier, blijkbaar. We werden er vanmorgen stil van bij het bezoek aan de eerste tempel met de tuin die erbij hoort.

Al vroeg op pad, zodat we voor de drukte als een van de eersten naar binnen mochten in de zen-tempel Ginkaku-ji , die uit de 15e eeuw dateert. Vooral de ligging in een tuin maakte het bijzonder. Deze tuin had een natuurlijke uitstraling door zijn ligging deels op de helling van de aangrenzende bergwand. Het blijft een tuin: aaangelegd door mensen. Toen we de Ginkaku-ji verlieten, werd het al behoorlijk druk. Vandaar zijn we via het 6 km lange filosofenpad op weg gegaan naar de volgende tempels. Het filosofenpad is overigens erg geliefd in de lente vanwege de kersenbloesem. Je kunt niet alles hebben! De wat kleinere Hohen-in bezocht en daarna naar de klapper van de dag: de Eikan-do. Dit is de meest geliefde tempel in de herfstperiode in Kyoto. Dat was ook te merken: nu waren we natuurlijk niet als eerste binnen. Ondanks de drukte zeer genoten van dit fraaie tempelcomplex...... met tuin! Het complex dateert al uit de 9e eeuw. Na een late lunch stond de laatste tempel op het programma, De Kodaiji.

Inmiddels was het 4 uur en bereikten we de wijk Higashiyma met nog veel traditionele huizen en daarna in de aangrenzende wijk Gion, bekend vanwege de geishas. Lastig daar foto’s te nemen vanwege de drukte. Deze wijken liggen vlakbij ons hotel, dus daar komen we de komende dagen nog wel een keer.

Een ding is zeker: we komen in Kyoto gewoon tijd tekort.