japannovember2019.reismee.nl

Dagje Kyoto en uitstapje naar Nara

Zaterdag 23 en zondag 24 november

Het is weekend. Dat konden we zaterdagmiddag en -avond in Kyoto heel goed merken. Om 1 km af te leggen vanaf de bushalte naar de tempel Kiyomizu-dera te komen, hebben we er in een menigte schuifelend ruim een half uur over gedaan. Je kon over de hoofden lopen. Zaterdagavond stonden er voor de restaurants rijen mensen om te eten. We hebben toen onze wensen voor het eten maar naar beneden bijgesteld. We hadden vooraf al vastgesteld dat het verstandig zou zijn in het weekend ons uitstapje naar Nara te plannen. Dat was dus een prima plan. Zondag werd dus Nara en dat was een stuk rustiger. Toen we ‘s middags met de trein via de Nara-lijn terug gingen naar Kyoto stapten bij twee trekpleisters in Kyoto horden mensen in op de weg terug naar Kyoto-station. Overigens zijn dat voor meer dan 90% Japanners die er dus een dagje op uit trekken. Die twee trekpleister staan bij ons op de hopelijke rustiger maandag of dinsdag, afhankelijk van het weer, op het programma en dan heel vroeg in de ochtend.

Dag 2 Kyoto

Zaterdag was weer een dag van tempels en tuinen in Kyoto. Er zijn gegarandeerd mensen, die na 1-2 tempels vinden dat ze ‘ het wel gezien hebben’; wij niet! Uiteraard zijn er overeenkomsten, maar toch vinden wij elke keer weer dat het anders is. Ook het schitterende decorum met de herftskleuren bljift ons boeien: we lijken wel Japanners! We zijn naar het noordelijke deel van Kyoto gegaan. Allereerst de Kinkaku-ji (tja, die namen lijken soms erg op elkaar). Het origineel dateert uit de 14e eeuw, maar de huidige versie dateert van 1955, nadat een monnik de originele tempel in brand had gestoken. Daarna de Ryoan-ji , die uit 1450 dateert.

Na de lunchpauze zijn we dan naar de Kiyomizu-Dera gegaan. ondanks de drukte kon je binnen het grote oppervlak van dit tempel-complex nog best je weg vinden.....als je eenmaal binnen was... Veel tempels kun je alleen aan de buitenkant bekijken, waarschijnlijk omdat het Zen-tempels zijn. De Kiyomizu-dera is juist een trekpleister voor de Japanneers omdat ze ook echt op allerlei plekken in de tempels hun offers kunnen brengen of om geluk vragen, enzovoorts.

Nara

Nara bereik je met een stoptrein in ruim een uur vanuit Kyoto. Populair bij de bezoekers zijn o.a. de herten, die daar overal vrij rondlopen. Ze staan er om bekend dat ze, net zo beleefd als de Japanners, buigen als dank voor een koekje. Doen ze trouwens bij lange na niet allemaal!

De grootste trekpleister in Nara is zonder meer de Todai-ji met een 15 meter hoog Boeddha-beeld, geflankeerd door twee bewakers. Inderdaad zeer indrukwekkend. Daarna komt toch echt de Kasuga Taisha, die van een geheel andere orde is. Deze tempel dateert uit de 8e eeuw en is overeenkomstig de Shinto-tradities aan het eind van de 19e eeuw volledig herbouwd. Deze tempel behoort terecht tot de Werelderfgoederen. Er zijn paden die geheel zijn omgeven door lantaarns.

Margot

Lieve Ingrid en Gerard,
Je beschrijft die drukte heel goed Gerard wamt ik voelde het....ik kan helemaal niet tegen veel drukte...
Goed dat jullie ook een beter plan hadden en toen erg hebt genoten.
Het lijkt mij ook geweldig om steeds weer een tempel te bezoeken die toch ook weer andere mooie dingen heeft . Fijn dat jullie daar zo van kunnen genieten !! Lieve groeten, Margot. Ik ga nu snel de foto's bekijken !!

Kees Smetsers

Ik houd van stilte een eenvoud... dus de tuinen zijn een perfecte plek voor mij... maar niet de drukte om er te komen...