japannovember2019.reismee.nl

Fushima Inari-Taisha (2x) en Tofuku-ji

dinsdag 26 november

Vanmorgen het ontbijt in het hotel overgeslagen en vroeg op pad. Tegen half 8 zijn we bij een van de bekendste en indrukwekkende bezienswaardigheden van Kyoto: de beroemde zuilengang van oranje-rode torries van Fushimi Inari-Taisha.

Uiteindelijk blijkt dit al redelijk vroege tijdstip nog te laat gepland bij vooral de dubbele rij torries van Senbon Torri. Er staan al diverse fotografen met statieven (en andere bezoekers). Mijn statief had ik vandaag niet bij me. Foute keuze. Op dit tijdstip is een statief bijna vereist. Daarom ben ik woensdagmorgen voor een ‘ herkansing’ gegaan. Was er nu al om 10 over half 7. Zelfs op dat tijdstip staan er bij de ingang van de dubbele rij torries al twee Indiase jongens met hun statief het hele ‘veld’ te blokkeren. Niemand kon nog redelijkerwijs een foto nemen. Dat heb ik 5 minuten aangezien en toen ontwaakte de brutale Nederlander in me. Ik heb hen erop gewezen dat ze alles blokkeerden voor anderen. Dat hielp. Ze gingen met enige tegenzin aan de kant en ik oogstte dank van de veel bescheidener Japanners. Ik ben er nu uiteindelijk in geslaagd betere foto’s te maken dan gisteren, maar de omstandigheden waren niet optimaal mede door de hoeveelheid mensen, zelfs al op dit tijdstip. Deze ‘herkansing’ paste precies: Fushima is slechts een half uur van ons hotel verwijderd en ik kon zelfs nog bij teugkomst even ontbijten voordat we om half 10 de al gereserveerde treinreis naar Osaka begonnen.

Fushima Inari-Taisha

De Fushima Inari-Taisha is door de Hata-familie al in de 8e eeuw gewijd aan de goden van de rijst en sake. Er staan langs de zuilengalerij veel beelden van vossen. De vos werd beschouwd als de boodschapper van Inari, de god van granen. Vaak heeft de vos een sleutel in zijn bek. Die sleutel is van de graanschuur. De vos wordt in de Japanse traditie gezien als een heilig, enigszins mysterieus figuur, die in staat is meester te zijn over mensen.

De wandeling door de zuilengalerij gaat 4 km omhoog. Je kunt zelf bepalen hoever je wilt gaan. Wij hebben het hele pad grotendeels gevolgd. Een bijzondere ervaring door zo’n lange zuilengalerij te lopen. De diverse torri-poorten van de zuilengalerij zijn geschonken door personen, wiens namen op de achterkant van een torri zijn geschreven.

Tofuku-ji

Vlakbij Fushimi ligt de tempel Tofuku-ji met een.......schitterende tuin, zeker in deze herfstperiode. Gevolg is dat zelfs op een doordeweekse dag als vandaag (=dinsdag) het om half 10 al veel te druk is met groepen Japanners, die gebiologeerd alle blaadjes aan de bomen bewonderen. Gelukkig hebben we al veel mooie foto’s van de herstkleuren, want hier vonden wij het te druk om dat behoorlijk te fotograferen. Vooral kijken kan ook genoeg zijn.

Kyoto heeft heel veel te bieden, maar op niet al te lange termijn gaat deze stad ten onder aan zijn succes: het wordt te druk. In 2017 was het aantal toeristen in deze stad al 7,5 miljoen (2019 nog meer???). Dat is vijf keer zoveel als in 2012. Het aantal inwoners van de stad is 1,5 miljoen. In Tokyo zijn ook veel toeristen, maar dat valt niet op in deze veel grotere stad.


Foto’s volgen later vandaag (woensdag)


Reacties

Reacties

Margot

Lieve Ingrid en Gerard,
Wat een verhaal over al die drukte die jullie tegen komen ...Ik zag jou helemaal bezig Gerard om toch nog foto's te kunnen nemen... Ik ben benieuwd.Je hebt er genoeg voor over gehad !!
Jullie reis gaat aan het einde komen...Ik denk dat jullie met de foto's en de verhalen ook prachtige herinneringen zullen hebben ... Geniet van deze laatste dagen ! Lieve groeten , Margot

Mieke

Ik vond het er ook vreselijk vanwege het toerisme.

Paul

Wat een belevenissen weer. En al ben je zelf niet zo tevreden over de eerste serie foto's, ze zijn toch echt mooi!

Kees Smetsers

Na het lezen van jouw verhalen, weet ik het.
Als ik naar Japan zou gaan zou ik verliefd worden op de tuinen, maar ik zou gek worden van de drukte. Wat een tegenstelling...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!