japannovember2019.reismee.nl

Osaka: indrukwekkend en verwarrend en terugblik

Woensdag 27 en donderdag 28 november

De laatste bestemming in Japan is voor ons Osaka. Ik had al gelezen dat het vinden van je weg op de grotere stations in Osaka nog al verwarrend kan zijn. Niets teveel gezegd, we hebben het aan den lijve ondervonden. Tokyo mag dan veel groter zijn dan Osaka, maar veel eenvoudiger om je daar te orienteren. Het begint al bij aankomst op Osaka-Station. De subway (metro) ligt op een ander station: Umeda Station. Om daar te komen moet je via allerlei omwegen omhoog en omlaag. Zelfs de weg vragen aan Japanners levert niet direct het juiste antwoord. Om bij ons hotel te komen moesten we ook nog overstappen van de ene naar de andere metrolijn. Ook daar weer door een doolhof van ondergrondse gangen. Uiteindelijk komen we dan bij ons hotel in de wijk Nippombashi. Dat ligt midden in het winkel- en uitgaanscentrum van Osaka, met Dotombori om de hoek van ons hotel. Dotombori is de ‘place to be’ voor eten. Perfecte locatie, want voor de laatste dag in Osaka hebben we niets gepland om te gaan bekijken. Dat hebben we nu wel zo’n beetje gehad.

Wel belangrijk is, uitzoeken hoe we morgenochtend vroeg zo eenvoudig en snel mogelijk op Kansai Airport komen en daarvoor zitplaatsen in de trein te reserveren. Dat was de eerste klus voor de donderdagochtend. Eeerst een metrohalte terug naar Namba-station. Daar ligt nl. Nankai Namba Station waar de private Nankai Electric Railway een expresstrein heeft lopen naar het vliegveld (40 minuten reistijd). Om op Nankai Namba station te komen moet je ondergronds ruim een kilometer afleggen vanaf onze metrohalte op Namba-station. Die ondergrondse route is indrukwekkend, maar wel fijn als je dat alllemaal een dag tevoren geregeld hebt. We bestellen morgen wel een taxi naar Nankai Railway station. Geen zin om dat hele traject met onze bagage nog eens te lopen.

Eten in Dotombori

Hier vind je restaurantjes en eetkraampjes te kust en te keur. Osaka is bekend om zijn eten en kent zijn eigen specialiteiten. Er is een variant op de Okonomiyaki, die we ook al in Hiroshima hebben gegeten. Daarnaast zijn er eetkraampjes waar mensen in de rij staan voor een snack met de naam Takoyaki, een deegbal rondom een vulling met vooral octopus. Onze lunch bestond vandaag weer uit de Okonomiyaki gevuld met rundvlees, calamaris en garnalen. De Takoyaki bevalt ons minder, want we zijn niet zo’n liefhebbers van octopus. Gepofte kastanjes zijn ook op veel plekken te koop. Heerlijk. Vanavond: de laatsste kans om Ramen te eten. En dan zit het erop.

Woensdag: Himeji castle

Wij zijn niet zo van de kastelen, maar dit kasteel op zo’n uurtje met de trein vanaf Osaka, behoort tot de werelderfgoederen. Het is een van de weinige nog resterende originele kastelen in Japan. Oorspronkelijk is dit kasteel in de 14e eeuw gebouwd, maar de huidige versie dateert uit 1580. In de 2e WO hebben de Japanners dit kasteel helemaal met zwarte folie o.i.d. ingepakt tegen luchtaanvallen en met succes. De omgeving was volkomen platgegooid. Desondanks heeft er een stevige reconstructie plaatsgevonden in de periode 1955-1964. Het door muren omgeven kasteel ligt op een heuvel en ziet er indrukwekkend uit. Het interieur vonden wij teleurstellend: kale en lege houten vloeren.

Dit uitstapje was de laatste trip, die we hebben gemaakt met onze Japan-Railpasses. Het was ook de laatste dag waarop onze kaarten geldig waren. We hebben optimaal gebruik gemaakt van deze geweldige kaarten!

Terugblik

We kijken terug op een mooie vakantie in Japan. Na het volgen van ons via deze weblog, is het overbodig dit nog eens uit te leggen. Volgens ons hebben we het perfect gepland in deze herfstperiode: precies het verloop van de herfst van noord naar zuid gevolgd. Toen we in Kyoto waren, bereikte de herfst daar zijn piek. Nadeel in Kyoto is dan wel dat het er soms te druk is.

We hebben het ook ongelofelijk getroffen met het weer. Zelfs die ene dag dat er flink wat regen zou vallen in Kanazawa, viel uiteindelijk mee. Prima temperaturen. De bloesemperiode schijnt wat dat betreft veel instabieler en kouder te zijn. Dit hebben we gehoord van reizigers die we ontmoetten en dit in het verleden hadden gedaan.

Het reizen door Japan is niet moeilijk. Daar heb je geen reisorganisatie voor nodig. Een reis naar Japan is niet goedkoop, maar minder duur dan we vooraf dachten.

We danken iedereen voor de enthousiaste reacties. Graag tot een volgende keer.

Gerard&Ingrid

Bernadette

Mooie afsluiting. Goede reis terug en alvast welkom thuis.

Paul

Jammer dat het er nu al weer op zit. Goede thuisreis en inderdaad heel graag tot een volgende keer!

Raymonde

Dat is een hele mooie reis geweest! Goede reis terug!

Danny &Wilma

Ha Gerard en Ingrid,

Dank voor de verhalen en foto's, tot snel!

Kees Smetsers

Bedankt voor je verhalen en foto's...

Anne lise en meindert

Behouden vaart terug naar Breda!

Pieter

Het was weer een pracht gide-tour.
Je blijft zo altijd aan het werk!
Tot binnenkort!

Tanja

Heel erg genoten van jullie enthousiaste verhalen en prachtige foto's. Hele goede terugreis!
Veel liefs xxx

Samantha

Hallo, mijn naam is Samantha en momenteel studeer ik Graphic Design in Grafische Lyceum Rotterdam. Voor een opdracht moesten we een "spread" maken van een verhaal. Hierbij vond ik u verhaal heel mooi en heb het gebruikt voor de opdracht. Ik kon nergens u e-mail vinden, dus hierbij het vraag of ik tekst kon gebruiken voor mij website portfolio. Hier kunnen mensen over de hele wereld mijn gemaakte producten zien.

Als u akkord mee gaat hier is mijn mail: samvis10@gmail.com