japannovember2019.reismee.nl

Takayama

Vrijdag 15 en zaterdag 16 november

Onze tweede bestemming in de Japanse Alpen is Takayama. Het laatste deel van de treinreis via Nagoya naar Takayama ging door de schilderachtige Hida-provincie slingerend door het dal van een rivier. De trein had dan ook de toepasselijke naam: Hida-express.

Het oude centrum van het provinciestadje Takayama is vooral geliefd omdat hier de best bewaarde originele Japanse huizen staan. We kwamen daar ‘s middags aan en na de lunch zijn we direct het oude centrum in gegaan. Druk!!!!

Vanmorgen zijn we al om 8 uur opnieuw op pad gegaan, toen alle (andere) toeristen nog op een oor lagen of nog achter hun ontbijt zaten. Het oude centrum was helemaal voor ons alleen. Daarna hebben we een groot deel van de zogenaamde Higashiyama Walking Course gedaan. Deze wandeling aan de rand van Takayama voert langs veel tempeltjes en graven. Geen toerist tegengekomen! Een schitterende wandeling.

Het volgende onderdeel van ons programma op deze zaterdag vereist enige toelichting:

In Takayama is het op dit moment redelijk koud. ‘ s Nachts tegen het vriespunt en overdag zo rond de 10 graden, maar wel met wat zon. Die temperatuur gaat maandag ineens voor een dag omhoog, maar dat gaat wel gepaard met flinke regenbuien. Dat is zelfs nog erger in onze volgende bestemming, Kanazawa, dat aan de kust ligt. Daar hadden we gepland maandag de hele dag de mooie dingen daar te bekijken, maar niet als er 40 mm regen valt! We gaan daar morgen met de bus naartoe. Onderweg zouden we stoppen voor een bezoek aan World heritage Shirakawa-go en dan heel specifiek het dorpje Ogimachi. Dit dorpje bestaat nog bijna helemaal uit boerderijtjes met rieten daken, die speciaal geconstueerd zijn om de zware sneeuwval te kunnen doorstaan. We hebben besloten dat we die stop op de zondag in Ogimachi eruit laten, een vroege bus nemen direct naar Kanazawa en dan een groot deel van de zondag ( en nog droge maandagochtend) daar te benutten. Vanwaar dit zijspoor: even buiten Takayama hebben ze als een soort openluchtmuseum dit soort huizen gebouwd met als naam: Hida no Sato. Dat is dus nu ons alternatief geworden om toch iets van deze boerderijtjes te kunnen zien. Het bezoek aan Hida no Sato was absoluut de moeite waard.

Vanavond hoop ik nog wat foto’s te kunnen maken in het oude centrum van Takayama (met statief!) en dan morgen (weer) vroeg op. We genieten volop!

Margot

Lieve Gerard en Ingrid,
Hier hadden we gisteren ook nachtvorst en overdag droog, maar wel heel koud met een oosten wind..
Dus wat dat betreft...Maar jullie zij heel goed aan het plannen om zo veel mogelijk te kunnen genieten. Als ik het lees lukt dat heel aardig en zien jullie ook heel bijzondere dingen. Dat moet heel fijn zijn.
Hopelijk blijft het weer jullie goedgezind.....Ben benieuwd naar de foto's.
Veel lieve groeten, Margot

Kees Smetsers

Wat maken jullie veel mee.
Ik ben hier alleen maar bezig met het verkopen van speculaas voor het goede doel en af en toe een halve marathon te lopen...